Home
Feiten en Fabels

Feiten en Fabels

 

In de auto- en motorhobbywereld zijn veel enthousiaste doe-het-zelvers actief, die elkaar graag vertellen over wat je nou vooral wel en niet moet doen om je auto of motorfiets in goede conditie te houden. Sommige tips zijn waardevol, andere zijn twijfelachtig maar vele zijn helaas klinkklare onzin, in de wereld gebracht door een gebrek aan technische kennis, “van horen zeggen”, of door een verkoper’s al te grote wil om te verkopen.

 

In dit hoofdstuk helpen wij u de Feiten van de Fabels te onderscheiden.

 

HET LADEN EN ONTLADEN VAN ACCU’S

 

FABEL: Accu’s moeten regelmatig ontladen worden

 

Er bestaat een hardnekkig gerucht, dat elke accu regelmatig zou moeten worden ontladen. Dit geldt echter ALLEEN voor nickel-cadmium batterijen (zoals in uw mobiele telefoon). Voor de accu’s die in voertuigen worden gebruikt is het ABSOLUTE ONZIN.

 

 

FEIT: Gel- en loodaccu’s, zoals gebruikt in voertuigen, moeten NOOIT worden ontladen!

In tegendeel:

 

 

Om gel- en loodaccu’s in goede conditie te houden, mag het voltage nooit onder 9,6V komen. Zodra het voltage onder 9,6V komt, komt een chemisch proces op gang waardoor onherstelbare schade aan de accu wordt aangericht.

Bovendien moet de laadcyclus zodanig zijn, dat de accu altijd tot zijn maximum is geladen, en niet tot slechts 80% (zoals bij de meeste “automaten”).

 

Als aan deze twee voorwaarden wordt voldaan zal de accu een maximale levensduur hebben (hoewel niet oneindig) en – wat misschien nog belangrijker is – zal hij altijd klaar voor de start zijn! Zorg er daarom voor dat u een goede lader gebruikt.

 

 

CONDENSVORMING

 

FABEL: Met een auto-/motorhoes heb ik geen last meer van condens

Sommige leveranciers beweren dat hun hoezen condensvorming kunnen voorkómen. Dit is klinkklare onzin, want:

 

FEIT: Condens ontstaat onder invloed van het klimaat, een hoes verandert daar niets aan

 

Condensvorming vindt plaats wanneer vochtige lucht in contact komt met een oppervlak met een lagere temperatuur dan die van de lucht. Het vocht in de lucht slaat dan neer op het koudere oppervlak. Dit kan zowel binnen als buiten gebeuren. Een hoes, zelfs een ademende, over het voertuig leggen zal dit natuurlijke proces niet stoppen. Het zou bepaald een wonder zijn als een autohoes de natuurwetten kon veranderen...

Een hoes van goede kwaliteit heeft uitstekende ademende eigenschappen, waardoor condens dat zich heeft gevormd, weer door de hoes naar buiten kan treden. Bedenk daarbij echter wel, dat de condens eerst moet verdampen alvorens het door de hoes kan ontsnappen. Bij lage temperaturen en/of veel vocht in de lucht kan dit verdampingsproces lang duren.

Als u een zeer vochtige garage hebt is het raadzaam de aanschaf van een speciaal, geventileerd stallingssysteem te overwegen in plaats van een hoes, daar met zo’n systeem condensvorming daadwerkelijk kan worden voorkomen.

 

 

HET GEBRUIK VAN KATOEN

 

FABEL: Katoen is het beste materiaal voor een autohoes

 

Katoen is altijd een populair materiaal geweest voor autohoezen en er zijn nog steeds hoezen op de markt die gedeeltelijk of voor 100% uit katoen bestaan. Katoen is een mooi zacht materiaal dat goed ademt, maar...

 

FEIT: Katoen houdt vocht vast

 

Hoewel katoen op het eerste gezicht de ideale eigenschappen voor een hoes bezit, is er één eigenschap die alles te niet doet: katoen is namelijk HYGROSCOPISCH, in andere woorden, het trekt vocht uit de omgeving aan en absorbeert dit. Als u een katoenen hoes gebruikt in een onverwarmde ruimte, zult u merken dat de hoes vaak klam aanvoelt, wat niet bevorderlijk is voor de conditie van uw auto. Hoezen die katoen bevatten zijn dan ook alleen geschikt voor gebruik in volkomen droge, verwarmde garages; in alle andere omstandigheden doet u er beter aan katoen te vermijden.

 

terug